- You can use the 'AND' / 'OR' / 'NOT' option for the things you want to add or remove. - You can return to normal search by pressing the Cancel button.
Цель данного исследования - дать представление о киргизской русистике путем персонального знакомства с деятелями - творцами языкознания как науки в Кыргызстане. Объектом изучения являются имена видных ученых, внесших заметный вклад в науку о языке. Предмет исследования связан с резюмированием основных положений, научных открытий киргизских русистов по проблематике их исследований.
The “yurt” artifact is a part of the Kyrgyz and Tuvan peoples’ systems of cultural values. As a cognitive mechanism, language offers its own linguistic and creative interpretation. This paper considers the artifact “Yurt” in terms of cognitive linguistics by analyzing the concepts of boz üy and ѳg. The linguistic and cultural analysis of these concepts made it possible to reveal the specificity of their ethnolinguistic perception that discovers the role, place, and significance of “yurt” in the linguistic worldview of the Kyrgyz and the Tuvan peoples. Common cultural and linguistic roots of th ...More
The study is aimed at stratifying Rosa Yusipova's Turkish-Russian Dictionary (2005) in accordance with the system and functional weights of its constituent words. The method is a parametric lexicon analysis (PLA), developed and tested by scientists of Voronezh State University. PLA involves identifying four particular parametric weights for each word. This is the FUNCTIONAL weight (F-weight is indirectly estimated by the length of the word), the PARADIGMATIC weight (P-weight is estimated by the number of synonyms), SYNTAGMATIC weight (C-weight is estimated by the number of phrases and utteranc ...More
The article is devoted to the problem of the interdependence of bilingualism of Chingiz Aitmatov as a linguistic component of his creativity and mentality as a manifestation of the identity of the author’s consciousness. The article raises the problem of Ch. Aitmatov’s mental understanding of purely Russian cultural values and realities; the question arises whether the writer’s creativity can be regarded as a phenomenon of complete cognitive development by the writer’s bilingual consciousness. The analysis made it possible to postulate certain conclusions related to the parity coexistence of t ...More
The article presents a linguocognitive comparison of the core lexicon of the Russian and Spanish languages obtained by means of the quantitative analysis on the basis of linguistic parameters. The aim of the research is to reveal the cognitive-semantic basics of the lexical composition of the core in each language, to establish lexical-semantic parallels and differences, as well as to find out historical and cultural motivations for the active use of this lexicon in Russian and Spanish. For the analysis of lexical cores, the linguistic methods of cognitive language research have been used in c ...More
The monograph under review explores the universal concepts of LIFE, DEATH, SOUL, and MOTHERLAND in the languages of the indigenous peoples of Siberia. These languages originate from three distinct language families: Turkic, Tungusic-Manchurian, and Finno-Ugric. The authors provide a comprehensive analysis of these axiologically significant concepts, revealing the similarities and differences in perception and their linguistic interpretation. The work consistently follows the methodology based on the principles of linguocognitive and linguocultural analysis along with comparative-historical ver ...More
Исследуются представления о счастье в русской и киргизской поэзии. Устанавливается, что «русское счастье» - это душевное состояние, обусловленное в первую очередь благополучием родины. Оно заслуживается самоотверженным трудом во имя всеобщего блага, борьбой за высокие цели и предваряется страданиями, вызванными правдоискательством и попытками восстановить справедливость. Такое счастье дается людям, отвергающим покой и благополучие, обрести его можно только в процессе его достижения. В то же самое время «киргизское счастье» обретается в условиях хаоса и непредсказуемости и его субъекты ценят бл ...More
A language, like a human being, has its own particular faceand character. The uniqueness of the language can be found not only in the formal structure of the language, but also in its internal semantic content that reflects the language vision of the world of native speakers. The anthropocentric approach to Russian language enabled to reveal its specific cognitive-semantic dominants that pervade all levels of the language system. Such properties as ego-neutrality, positive emotiveness, and figurativeness, all constitute the exceptional uniqueness of Russian language.
15-25 августа 2016 года работала ХХII Международная Летняя научная школа «Когнитивная лингвистика и концептуальные исследования». Эта школа была проведена на базе Российского центра науки и культуры (г. Бишкек, Киргизия). Слушателями Школы стали аспиранты, магистранты, преподаватели вузов из четырех стран: России, Киргизии, Казахстана, Польши. Лекторами на научной школе выступили профессора Замира Касымбековна Дербишева (г. Бишкек, Киргизия), Алла Алексеевна Камалова (г. Ольштын, Польша), Виктория Владимировна Красных (г. Москва, Россия), Марина Владимировна Пименова (Санкт-Петербург, Россия), ...More
В настоящей статье дано лингвокогнитивное описание индивидуально-авторского концепта «Зло». Исследование индивидуально-авторских концептов выявляет саму систему иерархии ценностных ориентиров творческой языковой личности. Индивидуальные ценностные приоритеты не всегда совпадают с ценностными приоритетами, общепринятыми в социуме. В данной работе рассмотрим концепты «Добро» и «Зло» в романе Ч. Айтматова «И дольше века длится день». Концепты Добра и Зла мы рассматриваем как четырёхъярусное образование: на первом уровне концепт анализируется как когнитивная структура, реализованная фреймами, сост ...More
17-25 июня 2015 года состоялась XVIII Международная летняя научная школа «Когнитивная лингвистика и концептуальные исследования». Эта школа была проведена на базе Кыргызско-Российского Славянского университета им. первого Президента России Б. Н. Ельцина (г. Бишкек, ул. Киевская, 44). Слушателями стали аспиранты, магистранты, преподаватели вузов из пяти стран: России, Кыргызстана, Казахстана, Узбекистана, Таджикистана. Лекторами выступили профессора З. К. Дербишева (Бишкек, Кыргызстан), В. И. Карасик (Волгоград, Россия), М. В. Пименова (Санкт-Петербург, Россия), В. А. Сади-кова (Тверь, Россия). ...More
Билингвальная модель с кыргызским и русским языками обучения в школах г. Бишкека наиболее востребована. В таком формате обеспечивается усвоение государственного кыргызского языка на уровне, необходимом для социализации личности в рамках данной страны, использования русского языка как дополнительного и эффективного инструмента адаптации и продвижения в русскоязычном пространстве. Изучение же родного языка (узбекского, дунганского, уйгурского и др.) способствует сохранению национально-культурной идентичности личности и самобытности различных этносов.-
Ключевые слова: языковая ситуация, языки обр ...More