ORGANIZATION OF THE HEALTH-FORMING SYSTEM IN GENERAL EDUCATION SCHOOLS = ОРГАНИЗАЦИЯ ЗДОРОВЬЕФОРМИРУЮЩЕЙ СИСТЕМЫ В ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ШКОЛАХ

Objective of the study was to develop and substantiate the theoretical and applied aspects of creating a health-forming educational system based on the implementation of the pedagogical and health-improving potential of an educational institution. Methods and structure of the study. The methods of generalization, systematization, methods of analysis of normative documents, the study and generalization of the advanced pedagogical experience of general education schools were used to specify the main goals and objectives of the health-forming pedagogical system and develop the content of its main elements for the full implementation of the pedagogical and health-improving potential of an educational institution for the formation of health, timely socialization and prevention of deviant behavior of students. Results and conclusions. A model of a health-forming system has been developed, which is based on the use of health-saving educational and health technologies and is aimed at mastering a complex of knowledge about health, building an individual strategy for the formation and preservation of the health of schoolchildren. It was revealed that the main elements of the health-forming pedagogical system are organizational and pedagogical technologies; educational technologies; health-improving technologies; psychological and pedagogical technologies; socially adaptive and personality-developing technologies. The results of the implementation of this model are the formation of the value attitude of students to health, sustainable interest and need for physical culture and sports activities, the physical, mental and social health of the student, and also contributes to the full implementation of the pedagogical and health-improving potential of the educational institution in the formation of health, timely socialization and prevention of deviant behavior of students.

Keyword: health; technology; competence; motivation; pedagogical potential; educational system; schoolchildren

Цель исследования - разработать и обосновать теоретические и прикладные аспекты создания здоровьеформирующей образовательной системы на основе реализации педагогического и оздоровительного потенциала образовательного учреждения. Методика и организация исследования. Использованы методы обобщения, систематизации, методы анализа нормативных документов, изучение и обобщение передового педагогического опыта общеобразовательных школ для конкретизации основных целей и задач здоровьеформирующей педагогической системы и разработки содержания ее основных элементов для полноценной реализации педагогического и оздоровительного потенциала образовательного учреждения по формированию здоровья, своевременной социализации и профилактики девиантного поведения учащихся. Результаты исследования и выводы. Разработана модель здоровьеформирующей системы, которая основана на применении здоровьесберегающих образовательных и оздоровительных технологий и направлена на освоение комплекса знаний о здоровье, построение индивидуальной стратегии формирования и сохранение здоровья школьников. Выявлено, что основными элементами здоровьеформирующей педагогической системы являются организационно-педагогические технологии; учебно-воспитательные технологии; лечебно-оздоровительные технологии; психолого-педагогические технологии; социально-адаптирующие и личностно-развивающие технологии. Результатами реализации данной модели является формирование ценностного отношения учащихся к здоровью, устойчивого интереса и потребности в физкультурно-спортивной деятельности, физическое, психическое и социальное здоровье школьника, а также содействует полноценной реализации педагогического и оздоровительного потенциала образовательного учреждения по формированию здоровья, своевременной социализации и профилактики девиантного поведения учащихся.

Ключевые слова: здоровье, технологии, компетентность, мотивация, педагогический потенциал, образовательная система, школьники

Views
16
20.10.2023 since the date of
Downloaded
1
20.10.2023 since the date of
Last Access Date
28 Mayıs 2024 11:38
Google Check
Click
Full text
Detailed View
Publication Name
(dc.title)
ORGANIZATION OF THE HEALTH-FORMING SYSTEM IN GENERAL EDUCATION SCHOOLS = ОРГАНИЗАЦИЯ ЗДОРОВЬЕФОРМИРУЮЩЕЙ СИСТЕМЫ В ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ШКОЛАХ
Author/s
(dc.contributor.yazarlar)
Касмалиева Анаркан Сарыгуловна
Publication type
(dc.type)
Makale
Language
(dc.language)
Rusça
Publication year
(dc.date.issued)
2023
National/International
(dc.identifier.ulusaluluslararasi)
Uluslararası
Source
(dc.relation.journal)
Teoriya i Praktika Fizicheskoy Kultury / Теория и практика физической культуры
Number
(dc.identifier.issue)
6
Page
(dc.identifier.startpage)
108-110
ISSN/ISBN
(dc.identifier.issn)
ISSN: 0040-3601
Publisher
(dc.publisher)
Научно-издательский центр Теория и практика физической культуры (Москва)
Databases
(dc.contributor.veritaban)
elibrary
Databases
(dc.contributor.veritaban)
Kaynak web sitesi
Databases
(dc.contributor.veritaban)
Scopus
Index Type
(dc.identifier.index)
Scopus
Impact Factor
(dc.identifier.etkifaktoru)
CiteScore 2021 / 0.4 / SJR 2021 - 0.204 / SNIP 2021 - 0.724
Abstract
(dc.description.abstract)
Objective of the study was to develop and substantiate the theoretical and applied aspects of creating a health-forming educational system based on the implementation of the pedagogical and health-improving potential of an educational institution. Methods and structure of the study. The methods of generalization, systematization, methods of analysis of normative documents, the study and generalization of the advanced pedagogical experience of general education schools were used to specify the main goals and objectives of the health-forming pedagogical system and develop the content of its main elements for the full implementation of the pedagogical and health-improving potential of an educational institution for the formation of health, timely socialization and prevention of deviant behavior of students. Results and conclusions. A model of a health-forming system has been developed, which is based on the use of health-saving educational and health technologies and is aimed at mastering a complex of knowledge about health, building an individual strategy for the formation and preservation of the health of schoolchildren. It was revealed that the main elements of the health-forming pedagogical system are organizational and pedagogical technologies; educational technologies; health-improving technologies; psychological and pedagogical technologies; socially adaptive and personality-developing technologies. The results of the implementation of this model are the formation of the value attitude of students to health, sustainable interest and need for physical culture and sports activities, the physical, mental and social health of the student, and also contributes to the full implementation of the pedagogical and health-improving potential of the educational institution in the formation of health, timely socialization and prevention of deviant behavior of students.
Abstract
(dc.description.abstract)
Keyword: health; technology; competence; motivation; pedagogical potential; educational system; schoolchildren
Abstract
(dc.description.abstract)
Цель исследования - разработать и обосновать теоретические и прикладные аспекты создания здоровьеформирующей образовательной системы на основе реализации педагогического и оздоровительного потенциала образовательного учреждения. Методика и организация исследования. Использованы методы обобщения, систематизации, методы анализа нормативных документов, изучение и обобщение передового педагогического опыта общеобразовательных школ для конкретизации основных целей и задач здоровьеформирующей педагогической системы и разработки содержания ее основных элементов для полноценной реализации педагогического и оздоровительного потенциала образовательного учреждения по формированию здоровья, своевременной социализации и профилактики девиантного поведения учащихся. Результаты исследования и выводы. Разработана модель здоровьеформирующей системы, которая основана на применении здоровьесберегающих образовательных и оздоровительных технологий и направлена на освоение комплекса знаний о здоровье, построение индивидуальной стратегии формирования и сохранение здоровья школьников. Выявлено, что основными элементами здоровьеформирующей педагогической системы являются организационно-педагогические технологии; учебно-воспитательные технологии; лечебно-оздоровительные технологии; психолого-педагогические технологии; социально-адаптирующие и личностно-развивающие технологии. Результатами реализации данной модели является формирование ценностного отношения учащихся к здоровью, устойчивого интереса и потребности в физкультурно-спортивной деятельности, физическое, психическое и социальное здоровье школьника, а также содействует полноценной реализации педагогического и оздоровительного потенциала образовательного учреждения по формированию здоровья, своевременной социализации и профилактики девиантного поведения учащихся.
Abstract
(dc.description.abstract)
Ключевые слова: здоровье, технологии, компетентность, мотивация, педагогический потенциал, образовательная система, школьники
URL
(dc.rights)
https://www.elibrary.ru/item.asp?id53951226
Faculty / Institute
(dc.identifier.fakulte)
Spor Bilimleri Fakültesi
Department
(dc.identifier.bolum)
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü
Author(s) in the Institution
(dc.contributor.author)
Anarkan KASMALİYEVA
Kayıt No
(dc.identifier.kayitno)
BL42DDA168
Record Add Date
(dc.date.available)
2023-10-20
Notes (Publication year)
(dc.identifier.notyayinyili)
2023
Subject Headings
(dc.subject)
health
Subject Headings
(dc.subject)
technology
Subject Headings
(dc.subject)
competence
Subject Headings
(dc.subject)
motivation
Subject Headings
(dc.subject)
pedagogical potential
Subject Headings
(dc.subject)
educational system
Subject Headings
(dc.subject)
schoolchildren
Analyzes
Publication View
Publication View
Accessed countries
Accessed cities
Our obligations and policy regarding cookies are subject to the TR Law on the Protection of Personal Data No. 6698.
OK

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms