Objective of the study was to identify the conditions and stages of formation of professionally significant technological competencies of bachelors of physical culture to improve the quality of training of future teachers of physical culture. Methods and structure of the study. The methods of generalization, systematization, methods of document analysis, generalization of the experience of pedagogical universities were used to specify the goals and objectives of the main educational program for the preparation of bachelors of physical culture in accordance with the requirements of the State Educational Standard of Higher Professional Education in the direction of Physical Education (2021) and the development of professional competencies of a physical education teacher in accordance with the stages of the learning process at the university. Results and conclusions. The content of the curricula for the training of bachelors of physical culture has been developed, in accordance with the requirements of the new State Standard of Higher Professional Education in the direction of Physical Education (2021), based on the principles of consistency, continuity, humanization of education, competence-based, personality-oriented and activity-based approaches to education. It was revealed that the use of a practice-oriented health-saving education trajectory contributes to the formation of professionally significant competencies of future physical education teachers.
Keyword: human health; humanization of education; teaching principles; technological competencies
Цель исследования - выявление условий и этапов формирования профессионально-значимых технологических компетенций бакалавров физической культуры для повышения качества подготовки будущих педагогов физической культуры. Методика и организация исследования. Использованы методы обобщения, систематизации, методы анализа документов, обобщения опыта педагогических вузов для конкретизации цели и задач основной образовательной программы подготовки бакалавров физической культуры в соответствии с требованиями ГОС ВПО по направлению «Физическая культура» (2021 г.) и разработки профессиональных компетенций педагога физической культуры в соответствии с этапами процесса обучения в вузе. Результаты исследования и выводы. Разработано содержание учебных планов подготовки бакалавров физической культуры, в соответствии с требованиями нового Госстандарта ВПО по направлению «Физическая культура» (2021 г.), на принципах системности, непрерывности, гуманизации образования, компетентностного, личностно-ориентированного и деятельностного подходов к образованию. Выявлено, что использование практикоориентированной здоровьесберегающей траектории образования способствует формированию профессионально-значимых компетенций будущих педагогов физкультуры.
Ключевые слова: гуманизация образования, приоритет здоровья человека, технологические компетенции, принципы обучения
Название публикации (dc.title) | FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS = ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ |
Автор/ы (dc.contributor.yazarlar) | Касмалиева Анаркан Сарыгуловна |
Вид публикации (dc.type) | Makale |
Язык (dc.language) | Rusça |
Год публикации (dc.date.issued) | 2023 |
Национальный/Международный (dc.identifier.ulusaluluslararasi) | Uluslararası |
Источник (dc.relation.journal) | Teoriya i Praktika Fizicheskoy Kultury / Теория и практика физической культуры |
Номер (dc.identifier.issue) | 4 |
Страница (dc.identifier.startpage) | 70-72 |
ISSN/ISBN (dc.identifier.issn) | ISSN: 0040-3601 |
Издатель (dc.publisher) | Научно-издательский центр Теория и практика физической культуры (Москва) |
Базы данных (dc.contributor.veritaban) | elibrary |
Базы данных (dc.contributor.veritaban) | Kaynak web sitesi |
Базы данных (dc.contributor.veritaban) | Scopus |
Вид индекса (dc.identifier.index) | Scopus |
Импакт-фактор (dc.identifier.etkifaktoru) | CiteScore 2021 / 0.4 / SJR 2021 - 0.204 / SNIP 2021 - 0.724 |
Резюме (dc.description.abstract) | Objective of the study was to identify the conditions and stages of formation of professionally significant technological competencies of bachelors of physical culture to improve the quality of training of future teachers of physical culture. Methods and structure of the study. The methods of generalization, systematization, methods of document analysis, generalization of the experience of pedagogical universities were used to specify the goals and objectives of the main educational program for the preparation of bachelors of physical culture in accordance with the requirements of the State Educational Standard of Higher Professional Education in the direction of Physical Education (2021) and the development of professional competencies of a physical education teacher in accordance with the stages of the learning process at the university. Results and conclusions. The content of the curricula for the training of bachelors of physical culture has been developed, in accordance with the requirements of the new State Standard of Higher Professional Education in the direction of Physical Education (2021), based on the principles of consistency, continuity, humanization of education, competence-based, personality-oriented and activity-based approaches to education. It was revealed that the use of a practice-oriented health-saving education trajectory contributes to the formation of professionally significant competencies of future physical education teachers. |
Резюме (dc.description.abstract) | Keyword: human health; humanization of education; teaching principles; technological competencies |
Резюме (dc.description.abstract) | Цель исследования - выявление условий и этапов формирования профессионально-значимых технологических компетенций бакалавров физической культуры для повышения качества подготовки будущих педагогов физической культуры. Методика и организация исследования. Использованы методы обобщения, систематизации, методы анализа документов, обобщения опыта педагогических вузов для конкретизации цели и задач основной образовательной программы подготовки бакалавров физической культуры в соответствии с требованиями ГОС ВПО по направлению «Физическая культура» (2021 г.) и разработки профессиональных компетенций педагога физической культуры в соответствии с этапами процесса обучения в вузе. Результаты исследования и выводы. Разработано содержание учебных планов подготовки бакалавров физической культуры, в соответствии с требованиями нового Госстандарта ВПО по направлению «Физическая культура» (2021 г.), на принципах системности, непрерывности, гуманизации образования, компетентностного, личностно-ориентированного и деятельностного подходов к образованию. Выявлено, что использование практикоориентированной здоровьесберегающей траектории образования способствует формированию профессионально-значимых компетенций будущих педагогов физкультуры. |
Резюме (dc.description.abstract) | Ключевые слова: гуманизация образования, приоритет здоровья человека, технологические компетенции, принципы обучения |
URL (dc.rights) | https://elibrary.ru/item.asp?id50431093 |
Факультет / Институт (dc.identifier.fakulte) | Spor Bilimleri Fakültesi |
Кафедра (dc.identifier.bolum) | Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü |
Автор(ы) в учреждении (dc.contributor.author) | Anarkan KASMALİYEVA |
№ регистрации (dc.identifier.kayitno) | BL193C750E |
Дата регистрации (dc.date.available) | 2023-05-06 |
Заметка (Год публикации) (dc.identifier.notyayinyili) | 2023 |
Тематический рубрикатор (dc.subject) | human health |
Тематический рубрикатор (dc.subject) | humanization of education |
Тематический рубрикатор (dc.subject) | teaching principles |
Тематический рубрикатор (dc.subject) | technological competencies |