Advanced Search

Cancel
Found: 9 Piece 0.000 sn
- You can use the 'AND' / 'OR' / 'NOT' option for the things you want to add or remove.
- You can return to normal search by pressing the Cancel button.
Filters
Filters
Found: 9 Piece 0.000 sn
Faculty / Institute [1]
Publication type [1]
Publication year [6]
Language [2]
Index Type 2 [1]
National/International [1]
Access to Files

Contrastive analysis of weather metaphors in Russiand and English sport discourse

Çarles KARLSON

The study aims at describing the mechanism of weather metaphors formation and functioning in sport discourse in the Russian and English languages. The problem of the nature of metaphor is presented for the purpose of introducing conceptual foundation of the phenomena. Weather as a conceptual area appeals to human cognition as a natural phenomenon and forms particular conceptual connection with human activity. Conceptual Blending Theory is utilised in the study to demonstrate particular result of weather metaphorisation that is blended or integrated conceptual structure –mental space. Blended s ...More

Access to Files

Determination of national specificity of perceiving the concept "learning" in German and Russian through the association experiment?

Çarles KARLSON

The article attempts to determine the national specificity of the concept learning in German and Russian by means of free association experiment. In the experiment, intermediate school students from different types of institutions of learning in Germany and Russia took part. The resulting associate words made it possible to reveal the general and nationally specific in the conceptual sphere of the students, and also to determine the attitude towards German and Russian teaching of schoolchildren. The scientific novelty is as follows: the concept learning is first analyzed from the standpoint of ...More

Access to Files

ЭТНОЛИНГВИСТИЧЕСКАЯ ЭКCПРЕССИВНОСТЬ ПРИЛАГАТЕЛЬНЫХ В КЫРГЫЗСКОМ ЯЗЫКЕ

Çolpon NAYMANOVA

Настоящая статья раскрывает этнолингвистическую экспрессивность имен прилагательных в кыргызском языке. Авторами изучаются теоретические предпосылки исследования имени прилагательного. Анализируются структурные, лексико-семантические, стилистические аспекты прилагательных, которые включают в себя совокупность этноментальных ценностей. Актуальность исследования определяется необходимостью изучения этнолингвистической сущности прилагательных, представляющих широкий спектр экспрессивности и эмоциональной окраски в кыргызском языке. Однако данный аспект изучения имен прилагательных в современной л ...More

Access to Files

КОРПУСНОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ПРИЛАГАТЕЛЬНОГО “ЧОҢ” В КЫРГЫЗСКОМ ЯЗЫКЕ

Çolpon NAYMANOVA

Настоящая статья анализирует прилагательное “чоң” (большой, великий) в контексте корпуса кыргызского языка. Актуальность исследования определяется отсутствием исследований корпуса кыргызского языка. Изучаются теоретические предпосылки исследования прикладного языкознания, компьютерной лингвистики, автоматизация обработки естественного языка и корпусной лингвистики. Лингвистический корпус кыргызского языка был внедрен в 2020 г. при финансировании Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) при участии Кыргызско-Турецкого университета «Манас» (Кыргызская Республика) и университета Саарланда (Г ...More

Access to Files

Symbolism in ann beattie’s “Snow”

Çolpon NAYMANOVA

The paper studies the opposition images that are revealed through the usage of symbols that include weather depiction, color representation, etc. They all are used to depict the image of purity, innocence and love, i.e., those happy and joyful days spent together with her beloved and at the same time the image of darkness and night, i.e. sad, unhappy feelings and coming to an end love.- Ключевые слова: symbolism, imagery, weather description, color symbolism, opposition images, символизм, образность, описание погоды, цветовой символизм, противоположные образы

Access to Files

Творчество Ч. Айтматова в оценке Н. Шнайдмана

Acar DUYŞEMBİYEVA

Объектом внимания автора являются труды канадского литературоведа Н. Шнайдмана, посвященные творчеству Чингиза Айтматова, - две статьи и две монографии, в которых ученый представил свои научные суждения относительно повести «Прощай, Гульсары!», романов «И дольше века длится день», «Плаха», а также незаконченных произведений писателя. Проанализированные в статье работы Шнайдмана ранее не изучались. Мнения, высказанные в работах исследователя, в той или иной степени схожи с мнениями советских, а позже кыргызстанских критиков, однако некоторые из них значительно отличаются. По мнению Шнайдмана, п ...More

Access to Files

Повесть Ч. Айтматова «Прощай, Гульсары!» в оценке американских литературоведов С. Соучека, А. Куалина и Ш. Д. Грехэм

Acar DUYŞEMBİYEVA

В статье раскрывается восприятие повести Чингиза Айтматова «Прощай, Гульсары!» американскими литературоведами С. Соучеком, А. Куалином и Ш. Д. Грехэм. С. Соучек уверен в том, что произведения кыргызского писателя будут восторженно встречены читателями, уставшими от стереотипных персонажей и сюжетов. А. Куалин видит задачу Ч. Айтматова в защите культуры своего народа от различных внутренних проблем государства. Ш. Д. Грехэм отмечает, что использованный Айтматовым в своем произведении метод реализма отличается от реализма XIX века. Труды, близкие в тематическом аспекте с озвученной темой, были н ...More

Access to Files

ANALYSIS OF SOME ECONOMIC TERMS TRANSLATED FROM GERMAN INTO RUSSIAN

Çarles KARLSON

The aim of this research was to analyze some economic terms in German and Russian. It was an analytical research whose findings indicated that economic terms are classified into four lacunae groups while translating them into Russian: no equivalent in the target language, term found in dictionaries but need extra definition, easily perceived by the reader but its translation is difficult, and, finally, meaning found but unclear understanding of its meaning in discourse as it requires extra description. This paper shows that economic terms are somehow unfamiliar and difficult to learn for stude ...More

Access to Files

Linguocultural competence as a basis for foreign language proficiency

Çarles KARLSON

The article is devoted to the problem of formation of linguistic and cultural competence during foreign language classes in the middle school. The influence of intercultural interference will be significantly offset by the inclusion of linguoculturological aspects in the content of teaching foreign language, which could serve as a system of unifying values that allow us to understand the boundaries of our own linguistic identity and the identity of a native speaker

Our obligations and policy regarding cookies are subject to the TR Law on the Protection of Personal Data No. 6698.
OK

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms